2010. március 16., kedd

Kalács

Pénteken Nagymamámmal hókiflit sütöttünk, mert a hétvégére unokatesómékat vártuk vendégségbe. Mama már elég gyengusz, egyedül nem vállalta volna a munkát, de ketten egészen jól boldogultunk. Hamar megsündörgettük a két diós, és az egy mákos tepsire való kifliket. E pillanatban jöttem rá, hogy a kisült eredményről egy fia fotó nem készült, csak az előkészületekről. A receptet, ami nem túl egészséges, és egyáltalán nem vegán azért valamikor lejegyzem, mert így meglesz a recepturája egy olyan sütinek, aminek az eredményét rajtam kívül mindenki nagyon szereti a családban.
Miután Mamától hazajöttem (szomszédban lakik) előszedtem a száz éve gyűjtögetett recepteket, hogy majd sütök valami vegásat. Végül két receptből született egy kalács. Az alapja Kata vegán húsvéti kalácsa volt, a másik Mennyei Manna kakaósa. Ez utóbbi inkább csak a formai megvalósításban segített. Valamiért nekem sok volt a megadott folyadék mennyisége, lehet, hogy a liszt miatt, a módosítottakat adom meg. Az élesztőt igazán sokallottam, de kell bele.

Hozzávalók:
60 dkg liszt (fele-fele arányban tk/finom liszt)  
3,6 dl növényi tej
10 dkg gyümölcscukor 
5 dkg friss élesztő
1 dl olivaolaj
1 csipet aszkorbinsav
csipet só 

4-5 evőkanál karobpor
5 dkg gyümölcscukor
vanilia

1/2 dl növényi tej a kenéshez

A lisztet egy nagy tálba öntöttem, beleszórtam a gyümölcscukrot, a sót, hozzáöntöttem az olajat, amivel átmorzsoltam az egészet. Ezután hozzáadtam az élesztőt is, végül a tejet is beleöntöttem. Mindezt jó negyed óráig gyúrtam, míg a tészta kezdett leválni a kezemről.Konyharuhával letakarva langyos helyen kelesztettem fél órát.
Ezalatt kikapartam egy vaníliarúd belsejét, és összekevertem a maradék gyümölcscukorral.
Ezután a tésztát három részre vettem, egyenként vékonyra kinyújtottam, mindegyiket megszórtam a cukor harmadával, és a karobporral, majd feltekertem, mint a beiglit.
Mikor készen volt mind a három csigám, egymás mellé vettem őket, és összefontam. A végét behajtottam, hogy ne szóródjon a töltelék.
Sütőpapírra helyeztem, és megkentem növényi tejjel alaposan a tetejét.
Amikor készen volt, 40 percig kelesztettem szintén langyos helyen, majd 180 C-on 1 óráig sütöttem.

OK, a fontást még gyakorolnom kell, de ettől eltekintve nagyon szépen megkelt, és viszonylag formás is lett.

Nincsenek megjegyzések: